7 نکته در انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت شما

7 نکته در انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت شما
انتخاب یک نام دامنه برای وب سایت می تواند کار سختی باشد. در هر صورت بیشتر نام های کوتاه و آن هایی که درخاطر می مانند، همگی قبلا ثبت شده اند. درست است؟ در ادامه 7 نکته برای پیدا کردن یک نام دامنه خوب را معرفی می کنیم

انتخاب نام دامنه برای وب سایت می تواند کار سختی باشد. در هر صورت بیشتر نام های کوتاه و آن هایی که درخاطر می مانند، همگی قبلا ثبت شده اند. درست است؟
نگران نباشید با کمی سخت کوشی و رعایت چند نکته کلیدی شما هم می توانید یک نام دامنه عالی برای وب سایت خود پیدا کنید. در ادامه 7 نکته برای پیدا کردن یک نام دامنه خوب را معرفی می کنیم:


دامنه ای انتخاب کنید که راحت استفاده شود

بهتر است یک دامنه، دارای سه ویژگی زیر باشد:
  • به راحتی به خاطر سپرده شود
  • به راحتی ادا شود
  • به راحتی هجی شود
مخصوصا اگر تصمیم دارید وب سایت خود را به صورت آفلاین تبلغ کنید(مثلا تبلیغ در مجلات و روزنامه ها) این نکته اهمیت بیشتری پیدا می کند. دامنه ای  که به راحتی تلفظ (ادا) می شود در تبلیغ کلامی هم موثر و  موفق تر است.
درست است که نام های کوتاه راحت تر به خاطر سپرده می شوند و بیشتر آن ها تحت مالکیت هستند؛ اما با کمی خلاقیت و استفاده از تکنیک طوفان ذهنی (در مورد آن در ادامه می خوانید) شما می توانید توانایی پیدا کردن یک نام مناسب و ساده در تلفظ پیدا کنید.

از از کاراکتر هایی مانند دش (-) دوری کنید

درست است که این نوع جدا کننده ها در نام دامنه مجاز هستند (مثلا:my-domain.com ) اما استفاده از آن ها رایج نیست و ممکن است باعث سردرگمی کاربر شود. اگر امکان دارد بهتر است از این دامنه ها استفاده نکنید. (مثلا: mydomain.com )
اگر تمایل دارید در نوشتن نام دامنه حروف خاصی بهتر نمایش داده شوند همیشه می توانید حروف اول هر کلمه را به صورت بزرگ بنویسید (مثلا:MyDomain.com ). نام دامنه به بزرگ یا کوچک بودن حروف حساس نیست.

خود را به دامنه های .com محدود نکنید

دامنه های .com بیشترین فکر کاربران وب را به خود مشغول می کند پس پیدا کردن یک دامنه کوتاه و سریع در آن کاری دشوار است. درحالی که در پسوند های غیر .com انتخاب های بیشتری در دسترس است. به عنوان نمونه می توان به پسوند های .net  و .info  اشاره کرد.پس تصور نکنید که باید خود را به دامنه .com  محدود کنید.
این درست است که پسوند.com  امتیازات خاص خود را دارد. اگر نام دامنه ای بدون پسوند تلفظ شود (تلفظ بدون .com یا .ir یا ...)، عموم مردم تصور می کنند که پسوند آن .com است. مرورگر های وب نیز (نظیر chrome و firefox) از این چنین قانونی استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر در address bar  مرورگر (محل تایپ آدرس سایت ها در مرورگر) خود تایپ کنیدexample  ، مرورگر احتمالا ابتدا به دنبال www.example.com  و سپس به دنبال www.example .net  می گردد. (توجه داشته باشید این موضوع با جستجو در گوگل یا سایر موتورهای جستجو متفاوت است)
اگر امتیازات پسوند .com  را نادیده بگیریم، دامنه های با پسوند .net  یا .info یا .ir می توانند به خوبی به کار ما بیایند. این به آن معنی است که شما می توانید دامنه های کوتاه خوبی در این دسته پیدا کنید. در چنین شرایطی توجه کنید درهنگام معرفی نام دامنه خود، آن را کامل و به همراه پسوند ادا کنید.

کلمه کلیدی در نام دامنه، آیا ایده خوبی است؟

اگرتجارت شما به شکلی است که نیاز دارید ترافیک زیادی از طریق موتورهای جستجو به سمت شما سرازیر شود، استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه می تواند کمک خوبی برای شما باشد. مخصوصا اگر کلمه های کلیدی که انتخاب می کنید رقابتی باشند. به عنوان مثال اگر وب سایت شما ویجت های شیک به فروش می رساند پس وب سایتی با نام AllDinkyWidgets.com  (همه ویجت های شیک) بسیار مناسب تر از نام  MyOnlineStore.com ( فروشگاه آنلاین من) است.
البته این هم گفته شده که داشتن کلمات کلیدی در نام دامنه تفاوت زیادی در افزایش ترافیک وب سایت شما ندارند. نهایتا از نظر من داشتن چنین نام های دامنه ای خوب است. اگر شما نام تجاری (برند) پر قدرتی در اختیار دارید، راه حل منطقی تر این است که  نام دامنه خود را حول برند خود انتخاب نمایید تا اینکه از کلمات کلیدی استفاده کنید.

 

پسوندهایی که براساس نام کشور هستند را نیز در نظر بگیرید

اگر مخاطبین شما اکثرا از کشور خاصی هستند، استفاده از پسوندهای خاص کشور می تواند کمک کننده باشد. به عنوان نمونه اگر شما یک وب سایت فروش آنلاین میوه جات در ایران را اندازی کرده اید، نام دامنهFruitMarket.ir  بهتر است از نام دامنه FruitMarket.com . دو دلیل برای این وجود دارد:
  • خریدارانی که در ایران هستند هنگام خرید آنلاین از فروشگاهی که در ایران پایه ریزی شده است با احساس راحتی بیشتری خرید می کنند.
  • در جستجو های محلی، وب سایت با نام FruitMarket.ir  ، با احتمال بیشتری نسبت به FruitMarket.com  نمایش داده می شود و احتمالا در نتایج جستجو رتبه بهتری کسب می کند.
 
در نظر داشته باشید که رقابت کمتری در پسوند های خاص کشورها وجود دارد. پس شما با خوشحالی می توانید نام هایی در پسوند های .ir  یا .co.uk پیدا کنید که معادل .com  آن ها موجود نیست.
 

آیا دامنه شما باید با برند شما هم نام باشد؟

اگر شما هم اکنون دارای یک تجارت به همراه یک برند پرقدرت هستید، بنابراین می توانید از همین نام در دامنه خود استفاده نمایید. اگر تازه شروع به کار نموده اید و هنوز هزینه زیادی صرف بزرگ کردن تجارت یا برند خود نکرده اید، پس این امکان وجود دارد که از راه های دیگری هم برای یک دست کردن نام دامنه و برند استفاده نمایید. یک روش خوب این است:  یک نام دامنه خوب در خور موضوع کاری یا فروشگاه خود انتخاب نمایید، سپس همین نام را برای برند خود نیز انتخاب نمایید.

جلسه طوفان فکری برای انتخاب نام دامنه

طوفان فکری [ که به نام های طوفان ذهنی یا طوفان مغزها هم شناخته می شود]  یک تکنیک خوب برای پیدا کردن هر چیزی است. (در مورد طوفان فکری در ویکی پدیا بخوانید)
به طور کلی در این جلسه شما به همراه گروهی که حضور دارند هر کدام یک برگه سفید برداشته و هر چیزی که به ذهن می رسد یادداشت می کنید.
چطور در جلسه طوفان فکری یک نام خوب که راحت به خاطر سپرده شود پیدا کنیم؟ چند پیشنهاد داریم :
  • لیستی از کلمات که به وب سایت، موضوع کاری، تجارت، مشتریان، محصولات و یا سرویس هایی که به فروش می گذارید یادداشت نمایید.
  • با کنار هم گذاشتن 2 یا 3 کلمه معمول می توانید یک نام منحصر به فرد و به خاطر سپردنی بسازید. مثلا: phonechery.com  یا  widgetbear.com
  • سعی کنید از لغاط ساده برای ساختن یک نام دامنه استفاده نمایید. مثلا: superwidget.com  موجود نیست ولی دامنه  mysuperwidget.com احتمالا موجود است.